A coaching folyamat<\/strong> le\u00edr\u00e1s\u00e1ra rengeteg modell l\u00e9tezik. Az els\u0151 ilyen coaching modell<\/strong>ek a coach szakma haz\u00e1j\u00e1<\/strong>b\u00f3l, az USA-b\u00f3l sz\u00e1rmaznak, de van m\u00e1r magyar coaching modell<\/a>\u00fcnk is. Most n\u00e9zz\u00fck meg az egyik legismertebb angol nyelv\u0171 coaching modell<\/strong>t, a GROW-t.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n A GROW modell egy nagyon egyszer\u0171 \u00e9s nagyszer\u0171 coaching modell<\/strong>, mentor\u00e1l\u00e1shoz \u00e9s coaching<\/strong>hoz is kiv\u00e1l\u00f3 seg\u00edts\u00e9g. Kidolgoz\u00f3ja Sir John Whitmore, aki t\u00f6bb t\u00e1rsa seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel 1980-ban alkotta meg. A sz\u00f3 maga azt jelenti: „n\u00f6veked\u00e9s”, a bet\u0171k a k\u00f6vetkez\u0151ket jelentik benne:<\/p>\n G<\/strong>: goal, teh\u00e1t C\u00c9L<\/p>\n R<\/strong>: current reality, teh\u00e1t JELENLEGI HELYZET<\/p>\n O<\/strong>: options, obstacles, teh\u00e1t LEHET\u0150S\u00c9GEK, AKAD\u00c1LYOK<\/p>\n W<\/strong>: will, way forward, teh\u00e1t SZ\u00c1ND\u00c9K, \u00daT EL\u0150RE<\/p>\n A GROW coaching modell<\/strong> haszn\u00e1lat\u00e1t a szakirodalom egy utaz\u00e1s megtervez\u00e9s\u00e9hez hasonl\u00edtja. Ahhoz, hogy egy\u00e1ltal\u00e1n el\u00e9rj valahov\u00e1, tudnod kell, hov\u00e1 akarsz menni (c\u00e9l), \u00e9s azt is, hogy hol vagy jelenleg (jelenlegi helyzet.) Azt\u00e1n az \u00fatic\u00e9l el\u00e9r\u00e9s\u00e9hez ismerned kell, hogy hogyan juthatsz oda, mik lehetnek az akad\u00e1lyok, v\u00e9g\u00fcl pedig el kell hat\u00e1roznod magad, hogy el is indulsz \u00e9s legy\u0151z\u00f6d ezeket.<\/p>\n Csak\u00fagy, mint a coaching<\/strong> t\u00f6bbi modellj\u00e9n\u00e9l, itt is j\u00f3l l\u00e1tszik, hogy a coach<\/strong> nem tan\u00e1csad\u00f3, teh\u00e1t \u0151 csak seg\u00edt a kliensnek a GROW kifejt\u00e9s\u00e9vel felt\u00e9rk\u00e9pezni jelenlegi helyzet\u00e9t, c\u00e9ljait \u00e9s lehet\u0151s\u00e9geit. A coach<\/strong> nem ismeri jobban a kliens helyzet\u00e9t, mint a kliens maga, \u00e9ppen ez\u00e9rt nem is lenne \u00e9rtelme a tan\u00e1csoknak. Mentori szitu\u00e1ci\u00f3ban m\u00e1r m\u00e1s a helyzet, ott, mivel a mentor jobban ismeri a terepet (p\u00e9ld\u00e1ul v\u00e1llalatir\u00e1ny\u00edt\u00e1s eset\u00e9ben), adhat tan\u00e1csot is.<\/p>\n A GROW coaching modell \u00e1br\u00e1ja<\/p><\/div>\n<\/div>\n <\/p>\n <\/p>\n R:<\/strong> Jelenlegi helyzet meghat\u00e1roz\u00e1sa. Kritikus pont, hiszen sokszor a kliens \u00fagy akar c\u00e9lt kit\u0171zni, hogy nem gondolja \u00e1t alaposan jelenlegi helyzet\u00e9t \u00e9s azt, \u00edgy nem rendelkezik a megfelel\u0151 mennyis\u00e9g\u0171 inform\u00e1ci\u00f3val ahhoz, hogy re\u00e1lisan l\u00e1ssa lehet\u0151s\u00e9geit.<\/p>\n O:<\/strong>\u00a0 Ha siker\u00fcl az el\u0151z\u0151 l\u00e9p\u00e9sben ismertetett helyzetmeghat\u00e1roz\u00e1s, a coach<\/strong> \u00e9s kliense \u00f6tletb\u00f6rz\u00e9t tarthat a lehet\u0151s\u00e9gekr\u0151l. A l\u00e9nyeg megtal\u00e1lni a lehet\u0151 legt\u00f6bb v\u00e1laszt\u00e1si lehet\u0151s\u00e9get, hogy azt\u00e1n k\u00f6nnyebb legyen d\u00f6nteni hogy merre induljon a kliens. Fontos, hogy a coach<\/strong> seg\u00edtse kliens\u00e9t elszakadni gondolati korl\u00e1tait\u00f3l, seg\u00edtsen neki „messzebbre l\u00e1tni”. Fontos felm\u00e9rni az akad\u00e1lyokat is. Ki fogja p\u00e9ld\u00e1ul t\u00e1mogatni a klienst az \u00fat sor\u00e1n? Ki \u00e9s mi fog az \u00fatj\u00e1ba \u00e1llni?<\/p>\n W<\/strong>: Sz\u00e1nd\u00e9k, elhat\u00e1roz\u00e1s. A coach<\/strong> ebben a szakaszban seg\u00edt a kliensnek biztos\u00edtani azt, hogy val\u00f3ban el is induljon a c\u00e9lja fel\u00e9. Felm\u00e9rni a terepet \u00e9s \u00e1tvenni a lehet\u0151s\u00e9geket a k\u00f6nnyebbik r\u00e9sze volt a munk\u00e1nak, most j\u00f6n az oroszl\u00e1nr\u00e9sze, amikor a kliensnek tennie is kell, m\u00e9ghozz\u00e1 nap mint nap az\u00e9rt, hogy el is \u00e9rje a c\u00e9lj\u00e1t. A coach<\/strong> feladata a t\u00e1mogat\u00e1s, motiv\u00e1l\u00e1s, inspir\u00e1ci\u00f3 \u00e9s a sz\u00e1monk\u00e9r\u00e9s is.<\/p>\n <\/p>\n Ennyit di\u00f3h\u00e9jban a GROW coaching modell<\/strong>r\u0151l, amely, csak\u00fagy, mint a t\u00f6bbi coaching modell<\/strong>, nagyszer\u0171en szeml\u00e9lteti, hogy k\u00f6r\u00fclbel\u00fcl milyen f\u00e1zisai vannak a coaching folyamat<\/strong>nak. Term\u00e9szetesen a coach<\/strong> d\u00f6nti el, hogy mikor \u00e9rdemes a k\u00f6vetkez\u0151 f\u00e1zisba belekezdeni, egyik coaching modell<\/strong> sincsen k\u0151be v\u00e9sve!<\/p>\n<\/h1>\n
Mit jelent a GROW coaching modell?<\/h1>\n
A GROW coaching modell haszn\u00e1lata<\/h1>\n