A coaching ugyan nem magyar találmány, de mivel egyre többen művelik Magyarországon is, miért kellene állandóan idegen szakkifejezéseket használnunk? Eddig a coaching folyamatok elnevezései jobbára angol rövidítések voltak, illetve egy magyar coaching modell is született már, a kissé régies hangzású „diadal”, ezért szükségét láttuk megalkotni egy könnyen megjegyezhető és érthető magyar betűszónak. Ez lett a K.U.L.C.S. coaching modell. A modellt a BoldogságTervezés Program egyik elindítója, Soós Viktória life és business coach dolgozta ki.

 

KULCS a coachinghoz

 

Az új betűszó tehát: K.U.L.C.S. Miért szeretjük? Mert a K.U.L.C.S nem más, mint

  • kulcs a sikerhez
  • kulcs a személyiségfejlesztéshez
  • kulcs a klienshez
  • és kulcs a coaching folyamathoz!

Lássuk, mik a K.U.L.C.S egyes fázisai.

 

A K.U.L.C.S coaching modell

 

A KULCS coaching modell 5 fázisra osztja fel a coaching folyamatot:

  1. Kiinduló helyzet feltérképezése
  2. Utak keresése
  3. Lépések megtervezése
  4. Cél elérése
  5. Siker megünneplése
A K.U.L.C.S. a coaching siker kulcsa!

A K.U.L.C.S. a coaching siker kulcsa!

Lássuk, mit jelentenek egy coach és kliense számára a fentiek!

 

1. Kiinduló helyzet feltérképezése

 

Ebben a coaching fázisban a coach feladata az, hogy tisztázza, hol áll a kliens, hol tart, honnan indul. A kliens elmondja, milyen céllal jött, mi a problémája, a coach-csal tisztázza a coaching feltételeit. A coach feladata pontosan megértetni a coaching mibenlétét, ekkor szerződést is írhatnak a közös munkáról. A coach tisztázhatja az etikai elveket, ha esetleg a kliens ezekkel nem lenne tisztában. Nagyszerűen működnek ebben a fázisban az önismereti gyakorlatok, amelyek révén a kliens jobban látja önmagát és problémáját, a coach nem kinyilatkoztat és kiértékel, hanem tükröt tart neki. Sokszor az is előfordulhat, hogy kiderül: a kliensnek nem is az a  problémája, amit ő annak gondolt, és egészen máson kell dolgozni a coaching üléseken, mint amire ő készült. Amikor a coach és kliense alaposan feltérképezték a kiinduló helyzetet, áttérhetnek a második fázisra.

 

2. Utak keresése

 

A kiinduló helyzetet már feltérképezte a kliens a coach segítségével, és megvan az is, hogy merre szeretne haladni. A kérdés csak az: hogyan? Éppen ezért ebben a coaching fázisban alaposan kivesézik a lehetőségeket, tehát megkeresik az összes útvonalat, amely a cél felé vezethet. Ebben a fázisban a közös gondolkodás, brainstormingolás, jó példák keresése lehet hatékony. A fázis azzal zárul, hogy a kliens kiválasztja a számára legszimpatikusabb, legjárhatóbb utat.

 

3. Lépések megtervezése

 

Miután tisztán látja a kliens, honnan indul, merre és milyen úton szeretne haladni, itt az ideje a pontos lépések megtervezésének és megtételének. A coach a lépések megtételét motiválással, inspirálással, házi feladatokkal segítheti. Nagyon fontos a coach szerepe, hiszen rengeteg kliens csak azért jár coachhoz, mert szükséges számára az a támogatás, amely nélkül elveszítené motivációját arra, hogy megtegye célja felé a szükséges lépéseket.

 

4. Cél elérése

 

Miután a kliens megtette a megbeszélt lépéseket, jó esetben eléri a kitűzött célt. Ha nem sikerült elérni azt, vissza lehet térni az előző coaching fázishoz, esetleg az azt megelőzőhöz, és újratervezni az útvonalat. A lényeg a kitartás, ezt a coach motiválással segítheti.

 

5. Siker megünneplése

 

Legtöbben a kudarcot aránytalanul a szívünkre vesszük, a sikereket pedig természetesnek gondoljuk és ezért nem ünnepeljük meg még a nagyobb eredményeinket sem. Éppen ezért fontos, hogy a coach tudatosítsa a legkisebb eredményeket is a kliensében, ezzel is további motivációt adva neki. A nagyobb sikereket pedig ne felejtsék el közösen „megünnepelni”. Bátorítás, pozitív visszajelzések, a közös munka eredményének a szemlézése és elismerése mind-mind hasznos lehet ebben a fázisban. Azonban fontos azt is elmondani, hogy life coaching esetén ha nincsen azonnali, látványos siker, az sem jelent semmit: rengeteg esetben a kliensben a coaching folyamat eredménye csak később, akár fél év múlva ér be. A lényeg, hogy a változás elinduljon, mi pedig coachként segítsük-katalizáljuk ezt a folyamatot.