A coaching ülések során, főleg kezdő coachok esetében lehet olyan pillanat, amikor a coach elakad és egyszerűen nem tudja, hogy mit kérdezzen. Ezekre a coaching elakadásokra adok most három egyszerű tippet, coacholj bármely életterületen, próbáld ki, működni fognak!
Coaching elakadás?
3 egyszerű trükk, amivel folytathatod!
1. A coach összefoglal
A coaching beszélgetésen rengeteg téma fel szokott merülni, a kliens ezernyi olyan dolgot mond, amibe „bele lehet kapaszkodni”, amit tovább lehet bontani és boncolni. Ne ámítsd magad: sokszor maga a kliens sem tudja, hogy pontosan mi a problémája, ennek megfogalmazásában neked, mint coachnak nagy szereped van. A probléma pontos megfogalmazása már félsiker! Számos olyan coaching eset van, amikor a kliens bejön egy bizonyos problémával, aztán a diagnózis fázis során kiderül, hogy igazából egészen máshol kell kezdeni a folyamatot, egészen máshol van az igazi gond. Éppen ezért érdemes Neked, mint coachnak időről időre összefoglalni azt, amit hallottál. Ha elakad a coaching beszélgetés, ez külön kapóra jön.
Tehát: „Ha jól értem eddig, akkor azt mondod, hogy…”
Ne izgulj hogy esetleg nem sikerült megfognod a probléma lényegét: kliensed ki fog javítani, és együtt fogjátok tisztázni a helyzetet.
2. A coach rátapint az érzelmekre
Az összefoglaláshoz hasonló egy picit ez a coach trükk, de itt nem azt foglalod össze, amit mondott a kliens, hanem megpróbálod kitalálni az érzéseit. Tehát amikor elmond egy élethelyzetet, vagy történetet, például a következőket mondod:
„Ez téged dühössé tett.”
„Ettől frusztrált vagy.”
„Emiatt ideges vagy.”
Lehet, hogy nem találod el a kliens érzéseid, de ne izgulj: ha nem talált, ki fog javítani! Ez arra is nagyszerű, hogy Te magad is pontosabban megismerd a coaching során kliensed belső érzelmi világát. Lehetséges, hogy neked egyértelmű, hogy egy adott helyzetben ő ideges, de ne magadból indulj ki: előfordulhat, hogy teljesen máshogy élte meg a dolgokat, mint azt Te gondolod.
3. A coach jolly joker kérdése
Ha fogalmad sincsen, hogy mit kérdezz, kérdezd meg a klienstől a következőt:
„Te a helyemben most mit kérdeznél magadtól?”
A jolly joker coaching kérdés lényege, hogy a klienst kimozdítod saját helyéről és perspektívaváltásra kényszeríted, tehát ráveszed arra, hogy helyezkedjen a coach helyébe és szemlélje kívülről magát. A coaching folyamat nagyon fontos eleme a szempont és szemléletváltás, ennek pedig első lépése, hogy a kliens képes legyen kívülről szemlélni a saját helyzetét. Ebben segíthet a jolly joker coaching kérdés. Persze van úgy, hogy a kliens erre köpni-nyelni nem tud, de adj neki egy kis gondolkodási időt – ami alatt aztán Te is ki tudod találni, merre tovább.
Interjú és röpdolik 🙂
Ha problématudata van, de nem tudja jól megfogalmazni a gondját, akkor „jól irányzott” kérdésekkel együtt kibogoznánk a probléma magját. Alkossunk témaköröket, és ezekbe csoportosítva írassunk (ne túl gyakran – iskolás módszernek tekintheti és elmehet tőle a kedve, de akár meg is jöhet, ha írásban jobban megnyílik) – apró fogalmazásokat, „röpdolgozatokat”. Először puhatolnjuk ki, szereti -e szeretné-e ezt a módszert.
Ha megvan, hogy szereti-e, javasoljunk neki témaköröket és ha oké vessük bele magunkat a munkába.
Ezt mondjuk hetente/havonta ismételjük meg, az előzőleg megírt dolgokat őrizzük meg, rendszerezve, és ha eljön az ideje, mondjuk fejlődést látunk nála, időről időre térjünk vissza rájuk, mutassuk meg, s együtt örüljünk, ha fejlődik s mutassunk rá a hibákra és javítsuk ha lennének.
Ötleteljünk együtt, dolgozzunk ki egy-egy témakört, egy kis időre tegyük félre, majd térjünk vissza rá, s nézzük egységes egészben a külön témaköröket, s mutassunk rá ha valahol feltétlen változtatnivalót találunk, majd vezessük rá, hogy akarjon ott ő maga is változtatni. Ha mindegyik témakörön végigmentünk, tárjuk elé a lehetséges utakat, s buzdítsuk hogy menjen végig a magának választott/kijelölt úton. Persze 100%-osan nem lehetünk biztosak az eredményben, de jó eséllyel oda jut ahová akar….
(Ezeket én összekötném-fűzném amolyan emlékkönyvvé és akár későbbi „mankó” gyanánt, „bibliaként” használhatná, őrizhetné meg – ha később újabb problémái akadnának…)
.Anna