A coaching ülések során, főleg kezdő coachok esetében lehet olyan pillanat, amikor a coach elakad és egyszerűen nem tudja, hogy mit kérdezzen. Ezekre a coaching elakadásokra adok most három egyszerű tippet, coacholj bármely életterületen, próbáld ki, működni fognak!

 

Coaching elakadás?

3 egyszerű trükk, amivel folytathatod!

 

1. A coach összefoglal

 

A coaching beszélgetésen rengeteg téma fel szokott merülni, a kliens ezernyi olyan dolgot mond, amibe „bele lehet kapaszkodni”, amit tovább lehet bontani és boncolni. Ne ámítsd magad: sokszor maga a kliens sem tudja, hogy pontosan mi a problémája, ennek megfogalmazásában neked, mint coachnak nagy szereped van. A probléma pontos megfogalmazása már félsiker! Számos olyan coaching eset van, amikor a kliens bejön egy bizonyos problémával, aztán a diagnózis fázis során kiderül, hogy igazából egészen máshol kell kezdeni a folyamatot, egészen máshol van az igazi gond. Éppen ezért érdemes Neked, mint coachnak időről időre összefoglalni azt, amit hallottál. Ha elakad a coaching beszélgetés, ez külön kapóra jön.

Tehát: „Ha jól értem eddig, akkor azt mondod, hogy…”

Ne izgulj hogy esetleg nem sikerült megfognod a probléma lényegét: kliensed ki fog javítani, és együtt fogjátok tisztázni a helyzetet.

Ha a coach szorult helyzetben van...

Ha a coach szorult helyzetben van…

2. A coach rátapint az érzelmekre

 

Az összefoglaláshoz hasonló egy picit ez a coach trükk, de itt nem azt foglalod össze, amit mondott a kliens, hanem megpróbálod kitalálni az érzéseit. Tehát amikor elmond egy élethelyzetet, vagy történetet, például a következőket mondod:

„Ez téged dühössé tett.”
„Ettől frusztrált vagy.”
„Emiatt ideges vagy.”

Lehet, hogy nem találod el a kliens érzéseid, de ne izgulj: ha nem talált, ki fog javítani! Ez arra is nagyszerű, hogy Te magad is pontosabban megismerd a coaching során kliensed belső érzelmi világát. Lehetséges, hogy neked egyértelmű, hogy egy adott helyzetben ő ideges, de ne magadból indulj ki: előfordulhat, hogy teljesen máshogy élte meg a dolgokat, mint azt Te gondolod.

 

3. A coach jolly joker kérdése

 

Ha fogalmad sincsen, hogy mit kérdezz, kérdezd meg a klienstől a következőt:

„Te a helyemben most mit kérdeznél magadtól?”

A jolly joker coaching kérdés lényege, hogy a klienst kimozdítod saját helyéről és perspektívaváltásra kényszeríted, tehát ráveszed arra, hogy helyezkedjen a coach helyébe és szemlélje kívülről magát. A coaching folyamat nagyon fontos eleme a szempont és szemléletváltás, ennek pedig első lépése, hogy a kliens képes legyen kívülről szemlélni a saját helyzetét. Ebben segíthet a jolly joker coaching kérdés. Persze van úgy, hogy a kliens erre köpni-nyelni nem tud, de adj neki egy kis gondolkodási időt – ami alatt aztán Te is ki tudod találni, merre tovább.