A coaching ugyan nem magyar találmány, de mivel egyre többen művelik Magyarországon is, miért kellene állandóan idegen szakkifejezéseket használnunk? Eddig a coaching folyamatok elnevezései jobbára angol rövidítések voltak, illetve egy magyar coaching modell is született már, a kissé régies hangzású „diadal”, ezért szükségét láttuk megalkotni egy könnyen megjegyezhető és érthető magyar betűszónak. Ez lett a K.U.L.C.S. coaching modell. A modellt a BoldogságTervezés Program egyik elindítója, Soós Viktória life és business coach dolgozta ki.
KULCS a coachinghoz
Az új betűszó tehát: K.U.L.C.S. Miért szeretjük? Mert a K.U.L.C.S nem más, mint
- kulcs a sikerhez
- kulcs a személyiségfejlesztéshez
- kulcs a klienshez
- és kulcs a coaching folyamathoz!
Lássuk, mik a K.U.L.C.S egyes fázisai.
A K.U.L.C.S coaching modell
A KULCS coaching modell 5 fázisra osztja fel a coaching folyamatot:
- Kiinduló helyzet feltérképezése
- Utak keresése
- Lépések megtervezése
- Cél elérése
- Siker megünneplése
Lássuk, mit jelentenek egy coach és kliense számára a fentiek!
1. Kiinduló helyzet feltérképezése
Ebben a coaching fázisban a coach feladata az, hogy tisztázza, hol áll a kliens, hol tart, honnan indul. A kliens elmondja, milyen céllal jött, mi a problémája, a coach-csal tisztázza a coaching feltételeit. A coach feladata pontosan megértetni a coaching mibenlétét, ekkor szerződést is írhatnak a közös munkáról. A coach tisztázhatja az etikai elveket, ha esetleg a kliens ezekkel nem lenne tisztában. Nagyszerűen működnek ebben a fázisban az önismereti gyakorlatok, amelyek révén a kliens jobban látja önmagát és problémáját, a coach nem kinyilatkoztat és kiértékel, hanem tükröt tart neki. Sokszor az is előfordulhat, hogy kiderül: a kliensnek nem is az a problémája, amit ő annak gondolt, és egészen máson kell dolgozni a coaching üléseken, mint amire ő készült. Amikor a coach és kliense alaposan feltérképezték a kiinduló helyzetet, áttérhetnek a második fázisra.
2. Utak keresése
A kiinduló helyzetet már feltérképezte a kliens a coach segítségével, és megvan az is, hogy merre szeretne haladni. A kérdés csak az: hogyan? Éppen ezért ebben a coaching fázisban alaposan kivesézik a lehetőségeket, tehát megkeresik az összes útvonalat, amely a cél felé vezethet. Ebben a fázisban a közös gondolkodás, brainstormingolás, jó példák keresése lehet hatékony. A fázis azzal zárul, hogy a kliens kiválasztja a számára legszimpatikusabb, legjárhatóbb utat.
3. Lépések megtervezése
Miután tisztán látja a kliens, honnan indul, merre és milyen úton szeretne haladni, itt az ideje a pontos lépések megtervezésének és megtételének. A coach a lépések megtételét motiválással, inspirálással, házi feladatokkal segítheti. Nagyon fontos a coach szerepe, hiszen rengeteg kliens csak azért jár coachhoz, mert szükséges számára az a támogatás, amely nélkül elveszítené motivációját arra, hogy megtegye célja felé a szükséges lépéseket.
4. Cél elérése
Miután a kliens megtette a megbeszélt lépéseket, jó esetben eléri a kitűzött célt. Ha nem sikerült elérni azt, vissza lehet térni az előző coaching fázishoz, esetleg az azt megelőzőhöz, és újratervezni az útvonalat. A lényeg a kitartás, ezt a coach motiválással segítheti.
5. Siker megünneplése
Legtöbben a kudarcot aránytalanul a szívünkre vesszük, a sikereket pedig természetesnek gondoljuk és ezért nem ünnepeljük meg még a nagyobb eredményeinket sem. Éppen ezért fontos, hogy a coach tudatosítsa a legkisebb eredményeket is a kliensében, ezzel is további motivációt adva neki. A nagyobb sikereket pedig ne felejtsék el közösen „megünnepelni”. Bátorítás, pozitív visszajelzések, a közös munka eredményének a szemlézése és elismerése mind-mind hasznos lehet ebben a fázisban. Azonban fontos azt is elmondani, hogy life coaching esetén ha nincsen azonnali, látványos siker, az sem jelent semmit: rengeteg esetben a kliensben a coaching folyamat eredménye csak később, akár fél év múlva ér be. A lényeg, hogy a változás elinduljon, mi pedig coachként segítsük-katalizáljuk ezt a folyamatot.
[…] nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy azt előzetesen várták. Terv tehát kell. Nem véletlen, hogy a coaching során is tervezünk, majd követjük a lépéseket (ezt a K.U.L.C.S modell […]