A coaching folyamat leírására rengeteg modell létezik. Az első ilyen coaching modellek a coach szakma hazájából, az USA-ból származnak, de van már magyar coaching modellünk is. Most nézzük meg az egyik legismertebb angol nyelvű coaching modellt, a GROW-t.

 

Mit jelent a GROW coaching modell?

 

A GROW modell egy nagyon egyszerű és nagyszerű coaching modell, mentoráláshoz és coachinghoz is kiváló segítség. Kidolgozója Sir John Whitmore, aki több társa segítségével 1980-ban alkotta meg. A szó maga azt jelenti: „növekedés”, a betűk a következőket jelentik benne:

G: goal, tehát CÉL

R: current reality, tehát JELENLEGI HELYZET

O: options, obstacles, tehát LEHETŐSÉGEK, AKADÁLYOK

W: will, way forward, tehát SZÁNDÉK, ÚT ELŐRE

A GROW coaching modell használatát a szakirodalom egy utazás megtervezéséhez hasonlítja. Ahhoz, hogy egyáltalán elérj valahová, tudnod kell, hová akarsz menni (cél), és azt is, hogy hol vagy jelenleg (jelenlegi helyzet.) Aztán az úticél eléréséhez ismerned kell, hogy hogyan juthatsz oda, mik lehetnek az akadályok, végül pedig el kell határoznod magad, hogy el is indulsz és legyőzöd ezeket.

Csakúgy, mint a coaching többi modelljénél, itt is jól látszik, hogy a coach nem tanácsadó, tehát ő csak segít a kliensnek a GROW kifejtésével feltérképezni jelenlegi helyzetét, céljait és lehetőségeit. A coach nem ismeri jobban a kliens helyzetét, mint a kliens maga, éppen ezért nem is lenne értelme a tanácsoknak. Mentori szituációban már más a helyzet, ott, mivel a mentor jobban ismeri a terepet (például vállalatirányítás esetében), adhat tanácsot is.

A GROW coaching modell ábrája

A GROW coaching modell ábrája

 

A GROW coaching modell használata

 

G: Célkitűzés. A coach segít a kliensnek abban, hogy reális célt tűzzön ki magának. A célkitűzésben segíthet az, ha a cél SMART cél,  tehát legyen elérhető, reális, időkerethez kötött, mérhető és konkrét. (ha részletesen érdekel a SMART célkitűzés, kattints).

R: Jelenlegi helyzet meghatározása. Kritikus pont, hiszen sokszor a kliens úgy akar célt kitűzni, hogy nem gondolja át alaposan jelenlegi helyzetét és azt, így nem rendelkezik a megfelelő mennyiségű információval ahhoz, hogy reálisan lássa lehetőségeit.

O:  Ha sikerül az előző lépésben ismertetett helyzetmeghatározás, a coach és kliense ötletbörzét tarthat a lehetőségekről. A lényeg megtalálni a lehető legtöbb választási lehetőséget, hogy aztán könnyebb legyen dönteni hogy merre induljon a kliens. Fontos, hogy a coach segítse kliensét elszakadni gondolati korlátaitól, segítsen neki „messzebbre látni”. Fontos felmérni az akadályokat is. Ki fogja például támogatni a klienst az út során? Ki és mi fog az útjába állni?

W: Szándék, elhatározás. A coach ebben a szakaszban segít a kliensnek biztosítani azt, hogy valóban el is induljon a célja felé. Felmérni a terepet és átvenni a lehetőségeket a könnyebbik része volt a munkának, most jön az oroszlánrésze, amikor a kliensnek tennie is kell, méghozzá nap mint nap azért, hogy el is érje a célját. A coach feladata a támogatás, motiválás, inspiráció és a számonkérés is.

 

Ennyit dióhéjban a GROW coaching modellről, amely, csakúgy, mint a többi coaching modell, nagyszerűen szemlélteti, hogy körülbelül milyen fázisai vannak a coaching folyamatnak. Természetesen a coach dönti el, hogy mikor érdemes a következő fázisba belekezdeni, egyik coaching modell sincsen kőbe vésve!