A coach és a kliens számára is fontos, ha megértik a különféle coaching fázisokat és azt, hogy a coaching ülések során mikor mi és miért történik. A coaching folyamat modellezésére ezernyi szóképlet létezik már angol nyelven, az első magyar coaching modellt Komócsin Laura és Benedek Nikoletta alkotta, a betűképlet pedig: DIADAL. Lássuk, milyen coaching fázisokat takarnak az egyes betűk!

 

A DIADAL coaching modell

 

A DIADAL coaching modell 6 fázisra osztja fel a coaching folyamatot:

1. Diagnózis
2. Iránykijelölés
3. Alternatívák
4. Döntés
5. Alkalmazás
6. Lezárás

Lássuk dióhéjban, mit jelentenek egy coach és kliense számára a fentiek!

 

Diagnózis coaching fázis:

Ebben a coaching fázisban találkozik először coach és kliense. A coach felméri a kiindulópontot, és a kliensével együtt kideríti, mi a probléma és merre lehetne elindulni. A coach számára fontos tudnivaló, hogy a kliens sokszor maga sem tudja, mi az igazi problémája és van, hogy egészen máshol rejlik az igazi gubanc. Például bejön azzal, hogy nincsen társa, a coachig során pedig kiderül, hogy nemhogy társa, de magánélete sincsen egyáltalán, mert a munka-magánélet egyensúlya teljesen félrebillent. A diagnózsi coaching fázis során fontos, hogy kialakuljon a bizalom coach és kliense között. Bizalom nélkül nem működik a coaching folyamat!

 

Iránykijelölés coaching fázis:

Miután a coach és a kliens meghatározta, mi az a probléma vagy terület amin dolgozni szeretnének a coaching során, a kliens meghatározza, hogy mit szeretne elérni. A coach feladata segíteni, hogy a kitűzött cél reális legyen.

 

Alternatívák coaching fázis:

Ebben a fázisban a coach és kliense felmérik a lehetőségeket – merre lehetne elindulni és hogyan? A cél már megvan, most megnézzük a lehetséges utakat.

Coaching folyamat - tudd, hogy hol tartasz!

Coaching folyamat – tudd, hogy hol tartasz!

Döntés coaching fázis:

Az előző coaching fázisban összegyűjtött lehetőségek közül most kell eldönteni, hogy pontosan melyik utat válassza a kliens. A coach feladata hogy a kliensnek segítsen ebben a döntésben különféle coaching technikák segítségével.

 

Alkalmazás coaching fázis:

Itt a coach feladata a motiváció, inspiráció és a megtett lépések átbeszélése. Ez az a pont a coaching folyamat során ahol a kliensnek biztosan el kell hagynia a komfortzónáját, ezért nagyon fontos, hogy a coach ott legyen vele. Ilyenkor szokták a kliensek lemondani a találkozókat és meghátrálni a coaching folyamat elől. Érdemes emailes vagy telefonos utánkövetést végeznie a coachnak ezzel inspirálva a klienst.

Lezárás coaching fázis:

A lezárásra ideális esetben akkor kerül sor, ha a kliens elérte az általa kitűzött célt. A lezárás fázisban coach és kliens összegez és befejezik a közös  munkát.
A DIADAL coaching modell semmiképpen sem tekintendő merev szabálynak, ez csupán egy útmutató, mankó és segítség coachok számára a coachinghoz.