A coach és a kliens számára is fontos, ha megértik a különféle coaching fázisokat és azt, hogy a coaching ülések során mikor mi és miért történik. A coaching folyamat modellezésére ezernyi szóképlet létezik már angol nyelven, az első magyar coaching modellt Komócsin Laura és Benedek Nikoletta alkotta, a betűképlet pedig: DIADAL. Lássuk, milyen coaching fázisokat takarnak az egyes betűk!
A DIADAL coaching modell
A DIADAL coaching modell 6 fázisra osztja fel a coaching folyamatot:
1. Diagnózis
2. Iránykijelölés
3. Alternatívák
4. Döntés
5. Alkalmazás
6. Lezárás
Lássuk dióhéjban, mit jelentenek egy coach és kliense számára a fentiek!
Diagnózis coaching fázis:
Ebben a coaching fázisban találkozik először coach és kliense. A coach felméri a kiindulópontot, és a kliensével együtt kideríti, mi a probléma és merre lehetne elindulni. A coach számára fontos tudnivaló, hogy a kliens sokszor maga sem tudja, mi az igazi problémája és van, hogy egészen máshol rejlik az igazi gubanc. Például bejön azzal, hogy nincsen társa, a coachig során pedig kiderül, hogy nemhogy társa, de magánélete sincsen egyáltalán, mert a munka-magánélet egyensúlya teljesen félrebillent. A diagnózsi coaching fázis során fontos, hogy kialakuljon a bizalom coach és kliense között. Bizalom nélkül nem működik a coaching folyamat!
Iránykijelölés coaching fázis:
Miután a coach és a kliens meghatározta, mi az a probléma vagy terület amin dolgozni szeretnének a coaching során, a kliens meghatározza, hogy mit szeretne elérni. A coach feladata segíteni, hogy a kitűzött cél reális legyen.
Alternatívák coaching fázis:
Ebben a fázisban a coach és kliense felmérik a lehetőségeket – merre lehetne elindulni és hogyan? A cél már megvan, most megnézzük a lehetséges utakat.
Döntés coaching fázis:
Az előző coaching fázisban összegyűjtött lehetőségek közül most kell eldönteni, hogy pontosan melyik utat válassza a kliens. A coach feladata hogy a kliensnek segítsen ebben a döntésben különféle coaching technikák segítségével.
Alkalmazás coaching fázis:
Itt a coach feladata a motiváció, inspiráció és a megtett lépések átbeszélése. Ez az a pont a coaching folyamat során ahol a kliensnek biztosan el kell hagynia a komfortzónáját, ezért nagyon fontos, hogy a coach ott legyen vele. Ilyenkor szokták a kliensek lemondani a találkozókat és meghátrálni a coaching folyamat elől. Érdemes emailes vagy telefonos utánkövetést végeznie a coachnak ezzel inspirálva a klienst.
Lezárás coaching fázis:
A lezárásra ideális esetben akkor kerül sor, ha a kliens elérte az általa kitűzött célt. A lezárás fázisban coach és kliens összegez és befejezik a közös munkát.
A DIADAL coaching modell semmiképpen sem tekintendő merev szabálynak, ez csupán egy útmutató, mankó és segítség coachok számára a coachinghoz.
[…] Az első ilyen coaching modellek a coach szakma hazájából, az USA-ból származnak, de van már magyar coaching modellünk is. Most nézzük meg az egyik legismertebb angol nyelvű coaching modellt, a […]
Sziasztok! Köszönöm, hogy írtatok a DIADAL modellről. Csak annyi kérésem lenne, hogy az első bekezdést egészítsétek ki azzal, hogy Benedek Nikoletta kolléganőmmel közösen alkottuk meg a modellt, hiszen Nélküle nem jöhetett volna létre… 🙂 Köszönöm, Komócsin Laura
Rendben! A kiegészítés meg is történt, gratulálunk a DIADAL modellhez, nagy segítség a tanítványoknak is!