A Magyar Vállalkozónők Egyesülete (MAVAN) felkérésére egy nagyon fontos témában adtam elő a klubnapjukon. „Mit lehet tenni, ha úgy érzed, senki sem támogat?” volt a címe az előadásnak és ahogy az várható volt, roppant élénk beszélgetést kezdeményezett a résztvevők között. A vállalkozónők sokszor maradnak egyedül üzleti terveikkel és ötleteikkel és úgy érzik, nem kapják meg a megfelelő támogatást és érzelmi hátteret a családjuktól. Pedig az, hogy áll-e mellettünk, mögöttünk valaki, sokszor jobban meghatározza egy vállalkozás sikerességét, mint az összes marketing-sales és pénzügyi tudás együttvéve. Ha úgy érzed, céljaidban nem támogat a környezeted, most kapsz pár ötletet arra nézve, hogy hogyan tudnál változtatni ezen.

Szabotál a családom

Először fontos tisztázni azt, hogy szabotálnak-e téged a céljaid elérésében? Figyeld meg a következőket:

  • Nem érdeklődnek az ötleteid és vállalkozásod iránt
  • Megmagyarázzák, hogy miért nem fog működni az, amit kitaláltál
  • Mások előtt sosem beszélnek a terveidről
  • Sosem hallgatnak végig, amikor beszélnél a vállalkozásodról
  • Cikinek tartják, amit csinálsz
  • Sosem tudják pontosan, mit csinálsz
  • Rémtörténetekkel és mások kudarcaival traktálnak
  • Megpróbálnak rábeszélni, hogy hagyd abba

Két választásod van

Az első kérdés, amit fel kell tenned magadnak: „Mi az én felelősségem abban, hogy nem támogatnak, és hogyan érjem el azt, hogy támogassanak?” A mártírkodásnak és önsajnáltatásnak semmi értelme, változtatni kizárólag úgy lehet, ha felelősséget vállalsz a kialakult helyzetért. Ha reálisan megvizsgálod a jelenlegi helyzetet és alaposan körbejárod a fenti kérdést, két eredményre fogsz jutni. Az egyik, hogy lehetséges, hogy nem a megfelelő partnerrel vagy együtt. Ekkor a felelősséged az, hogy benne maradsz-e a párkapcsolatban vagy sem. (Figyelem, ha erre jönnek a kifogások hogy miért lehetetlen kilépni, akkor az áldozati szerepben vagy – hiszen aki felelősséget vállal magáért az nem kifogásokat, hanem megoldásokat keres). Ha úgy gondolod, mégsem a párkapcsolattal van baj, akkor a másik opció az, hogy nem jól kommunikálsz. A környezeted talán nem ért meg, de nem azért, mert nem érdekli őket, hogy mi van veled, hanem azért, mert nem megfelelően közölted velük, hogy mit szeretnél. A hatékonyabb kommunikációhoz adok most ötleteket és szempontokat.

mavan1

Előadás a MAVAN klubnapján

 

KÉRD a támogatást!

Roppant egyszerűen hangzik, mégis, csak nagyon kevesen képesek arra, hogy kérjék a segítséget, és a támogatást. A legtöbb esetben inkább csak elvárjuk, hogy a másik támogasson bennünket, hiszen neki „látnia, tudnia kellene, hogy mire van szükségünk.” Ekkor az történik, hogy a vállalkozónő csak vár, vár és vár, és valahogy sosem kapja meg azt a figyelmet és támogatást, amit ő gondol, hogy meg kellene kapnia. Gondolatolvasás helyett egyenes, őszinte kommunikációval közöld, hogy mit szeretnél. Tanfolyamainkon nagyon sokszor találkozunk azzal, hogy a nők képtelenek segítséget kérni és elfogadni, miközben ők mindenki másnak segítenek. Ez sokszor önértékelési problémán alapszik, az illető nem akarja a környezetét zavarni és terhelni a saját problémáival. Pedig a helyzet az, hogy a környezet valószínűleg szívesen segítene, ha tudná, hogy pontosan miben kellene.

Ha viszont egy szó nélkül a nő elkezd vállalkozni, mindenféle összejövetelekre járni és nem mondja el tisztán és érthetően, hogy épp milyen utat jár végig mondván, hogy a másik úgysem értené meg, a partner joggal érzi úgy, hogy őt kihagyják valamiből. Ekkor alakulnak ki a frontvonalak, ahol beszélgetés helyett szurkálódás megy („már megint nem velem foglalkozol, sosincs időd semmire”), és ezek a frontvonalak idővel csak mélyülnek. Egy vállalkozónő ezt úgy fogalmazta meg, hogy „úgy érzem, két külön csónakban evezünk, és közben fogjuk egymás kezét hogy valamennyire egymás mellett haladjunk. Ki tudja, meddig tudjuk fogni”. Mások úgy érzik, „külön utakon kezdtek el járni, elfejlődtek egymás mellől.” Ennek nem kellene így lennie. Nyilván nem lehet elvárni, hogy a másik az üzlet minden részletét értse, és nem is ettől lesz működő egy párkapcsolat. A támogatás lehet akár „csak” érzelmi jellegű is, szakmai segítséget máshonnan is lehet szerezni.

Add el az ötletedet!

A vállalkozóknak muszáj tudni eladni a vállalkozásukat. Három percben az üzleti találkozókon, még kevesebb idő alatt egy, a honlapra tévedő ügyfélnek, szép csomagolás, kifogáskezelés, árprezentáció és hasonlók kellenek a sikerhez. Minden egyes vállalkozó rengeteget gondolkozik és dolgozik azon, hogy a lehető legkívánatosabbá tegye termékeit és üzletét. De vajon ugyanezt megteszi-e akkor, ha a vállalkozását és annak ötletét a közvetlen környezetének, barátainak és családjának kell eladnia? Ahhoz, hogy a főleg alkalmazottakból álló környezet megértse, mik a tervek és ötletek és főleg, hogy a vállalkozónő mellé is álljon, legalább ugyanolyan alaposan kell kigondolni és megtervezni az „értékesítést”, mintha ügyfelekkel beszélnénk. Tehát:

  • Magyarázd el érthetően és alaposan, hogy miért szeretnél vállalkozni
  • Magyarázd el ennek előnyeit és hátrányait egyaránt
  • Mondd el, hogy miért fontos ez neked és a családnak
  • Mondd el, hogy pontosan miben és hol kérsz segítséget és támogatást a családtól
  • Derítsd ki a félelmeiket és kezeld azokat. Mitől félnek, min aggódnak, miért nem akarják, hogy vállalkozz? Vedd elő az összes kifogáskezelési ismeretedet!

Családi személyiségfejlesztés

Sokat segíthet a megértésben az, ha a párodat elviszed egy-egy szemléletformáló képzésre, vagy olyan társasága, ahol a vállalkozói létről és kérdésekről esik szó. Megerősítő lehet ugyanazt külső forrásból is hallani, amit Te már említettél neki.

Lépd át a saját nemi sztereotípiáidat!

Ha vállalkozni akarsz, akkor több időre lesz szükséged, főleg, ha munkahely mellett kezdesz hozzá. Itt az ideje megvizsgálni a családi munkamegosztást. Kiegyenlített a háztartás-vezetési feladatok száma közted és a párod között? Ha nem, vajon miért nem? A hagyományos nemi szerepek szerint – amelyekhez még mindig sokan ragaszkodnak – a háztartás vezetése a nő dolga, még akkor is, ha ugyanannyit dolgozik ő is, mint a férfi. Ha vállalkozni kezdesz, a két műszak mellé a harmadikat már csak nagyon nehezen tudod elvinni, ezért ésszerűsítsd az otthoni teendőket. Beszéld meg a pároddal, ki mit csináljon és osszátok be a feladatokat. Egyszerűsíts, ha megteheted, kérd takarítónő segítségét, szerezz be jobb háztartási gépeket. Közben pedig figyelj oda saját belső elképzeléseidre arról, hogy mi lenne a dolgod és nőként mennyit kellene magadra vállalnod a feladatokból.

Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezetője ír egy érdekes jelenségről Dobd be magad című könyvében. E szerint a nők afféle kapuőrökként működnek, ha a hagyományos női feladatokról, gyerekek ellátásáról van szó: mivel úgy gondolják, hogy úgyis ők tudják a legjobban elvégezni ezeket a feladatokat, ezért a férfiakat „te ezt úgysem tudod jól megcsinálni” felkiáltással elhajtják, és magukra vállalnak szinte mindent. Eközben persze panaszkodnak, hogy mindent nekik kell csinálniuk. Sok nőtől hallom, hogy ő nem érzi jól magát, ha a párja főz, mert az „hogy néz ki, ha egy férfi főz”. Ha vállalkozni akarsz, ideje átgondolni az otthoni status quót és a fejedben élő előítéleteket arról, hogy kinek mi a feladata.

Lépj be közösségekbe!

Természetesen vállalkozónőként érdemes a lehető legtöbb támogatást és segítséget kérni céljaid megvalósításához. Ne szigeteld el magad – attól még, hogy a közvetlen környezetedben nincsenek hozzád hasonló üzletasszonyok, még léteznek ilyen közösségek. Keresd meg őket, járj el klubnapokra, csatlakozz online fórumokhoz! Sok sikert kívánok!

Támogató közösség

Támogató közösség