Loading...
Boldogság és Egyensúly2018-09-14T14:13:07+00:00
Boldogság

A Boldogságról röviden

Téveszmék a boldogságról

Legtöbbünknek a boldogság elérése az egyik legfontosabb cél az életünkben. Ugyanakkor számos csapda vár ránk a boldogsághoz vezető úton, és számos végzetes hibát követünk el rajta. Talán az egyik legnagyobb hiba, amit elkövetünk, hogy a boldogságra egyfajta elérendő célként tekintünk.

1. Boldogság téveszme/hiba:

Nem gondolkozunk el azon, hogy mit is jelent számunkra a boldogság

Az első dolog, amit szem előtt kell tartani, hogy van intenzív, de rövid távú és időtartamú boldogság és kevésbé intenzív, de hosszú távú. Egyik sem jobb, mint a másik, de ezek sokszor kerülhetnek konfliktusba egymással ás ilyenkor tudnunk kell, hogy melyik fontosabb. Az intenzív pillanatnyi pozitív érzések kajtatása közben könnyen elhanyagolhatjuk azokat a dolgokat, amelyek hosszú távú elégedettséghez vezetnek. Vagyis ha boldog akarsz lenni, mindig tisztában kell lenned, hogy egy adott dolgot milyen “boldogság” elérése érdekében teszel, hogy mekkora árat fizetsz érte, és milyen kompromisszumokat kell megkötnöd. Ha ezt nem tudatosítod, előfordulhat, hogy a nem megfelelő célokért teszel.

2. Boldogság Téveszme/Hiba:

Mindig boldognak kell lenni

Könnyű abba a csapdába esni, hogy azt gondoljuk, mindig boldognak kell lennünk. Számos dolog befolyásolja a boldogságérzetünket és lehetetlenség mindig, minden körülmények között boldognak maradni. Eleveszíthetjük a munkánkat, tönkre mehet a vállalkozásunk, megbetegedhet vagy meghalhat valaki, akit szeretünk. Egyszóval biztosan lesznek küzdelmes napjaink is. A boldogságnak nem kizáró oka, hogy néhanapján rosszul érezzük magunkat. Sőt, küzdeni az indokolt negatív érzések ellen és ostorozni magad, hogy boldognak kéne lenned csak ront a helyzeten.

Az elégedettség, a boldogság, az eufória nem minden esetben “kötelező” érzet. Vannak pillanatok, amikor teljesen rendjén van, hogy nem vagy boldog. Ilyenkor erőltetni a mosolyt kifejezetten romboló lehet.

Persze, ha túl sokszor érzel okot a szomorúságra, vagy úgy általában rengetegszer találsz okot az önostorozásra, saját magad leértékelésére, akkor valamin ott dolgoznod kell, mert valamilyen kognitív programod ellened dolgozik.

3. Boldogság téveszme/hiba:

Keresni kell a boldogságot

Ha a boldogság végcél, akkor iránymutatást ad a tetteinkhez. Csakhogy a boldogság sokszor inkább melléktermék, mint végcél. Ha a boldogság végcél, akkor az leginkább csak hedonista tetteket fog inspirálni, hiszen az az egyetlen olyan dolog, aminél intenzív, egyértelmű ok-okozati összefüggés van a pozitív érzelmek, és a tett között. Ahelyett, hogy az vezérelné a tetteinket, hogy hogyan lehetünk boldogabbak, jobban tesszük, ha inkább a következő kérdések mentén alakítjuk ki, hogy mt kezdünk az időnkkel és kikkel osztjuk azt meg:

  • Mi az, ami fontos számomra, és amivel szívesen foglalkozom?
  • Mit akarok elérni az életben?
  • Milyen emberekkel akarom körülvenni magam?
  • Milyen ember szeretnék én magam lenni?

Az első két kérdés megmondja, hogy mit érdemes csinálnod, a másik két kérdés pedig, hogy milyen személyiségjegyek fontosak a számodra. Mivel ezekkel nem foglalkozunk, és ezeket a kérdéseket nem tesszük fel, leélhetjük az életünket úgy, hogy valami számunkra teljesen érdektelen dologgal foglalkozunk vagy megszokásból járunk össze emberekkel és nem azért, mert értékeljük a személyiségüket vagy amit behoznak a kapcsolatba. Ezekből a kérdésekből sokkal inkább következnek konkrét lépések, amiket megtehetsz, és amelyek elégedettséget, boldogságot fognak hozni az életedbe.

A boldogság tehát sosem cél. A boldogság inkább egy indikátor. Egy jel. Egy kijelző, ami megmutatja, hogy jó életet élsz-e, olyan dolgokkal foglalkozol-e, amik tényleg érdekelnek, és olyan emberekkel töltesz-e időt, akiknek a személyiségjegyeit ténylegesen értékeled.

Ajánlott cikkeink

További szakértői írások boldogság és életvezetés témában

Ha pisztolyt tartanának a fejedhez…

Társkereső coachként azt tapasztalom, hogy nagyon sok kliens igazából arra vágyik, hogy valaki megmondja, mit tegyen sőt, lehetőleg tegye is azt meg helyette. Valahogy "intéződjenek" el a dolgok

Elvárások hálójában

"Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis! Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis." (József Attila) Tanfolyamainkon rendszeresen szembesülünk a címkék és a társadalmi nyomás és elvárások negatív hatásaival. Sokan

The 3 fundamental steps that every begginer must learn before they can call themselves a student of yoga. Let’s master them together.

Read More

Are you a busy mum and find yourself missing classes regularly?

Read More

The 3 fundamental steps that every begginer must learn before they can call themsleves a student of yoga. Let’s master them together.

Read More

Eat Well. Live Well.

Staying fit is not only about exercise, it’s about an entire lifestyle change.

Lorem Ipsum is dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry’s standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions.

“Ne sírj, hogy vége, inkább légy hálás, hogy megtörtént! ”

Dr. Seuss • A nap idézete

“Az emberek nagyjából annyira boldogok, amennyire eldöntik, hogy azok lesznek.”

Abraham Lincoln • A nap idézete